چرا اسمان ابی است؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
چرا اسمان ابی است؟
نوشته شده در چهار شنبه 5 اسفند 1394
بازدید : 454
نویسنده : ماهان حسین پور

نتیجه تصویری برای اسمان

چرا آسمان آبی است از سوال های اساسی است که احتمالا کودکان شما را با آن به چالش می کشند برای اینکه بدانید چطور پاسخ کودکتان را بدهید خودتان باید دانید داستان از چه قرار است. آبی بودن آسمان از قرار زیر است:

ما آسمان را آبی میبینیم به این دلیل که جو و اتمسفر با نور خورشید آن را برای ما آبی می‌کنند. نور سفید به همراه نور خورشید از رنگ‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و هر کدام طول موج خود را دارند. چند چیز مختلف اتفاق می افتد وقتی که نور با مواد مختلف برخورد می‌کند. برای مثال وقتی  نور از یک ماده شفاف عبور می‌کند، مانند آب، آن امواج نور از آن یا عبور می‌کنند و یا خم می شوند زیرا سرعت نور وقتی از یک محیط مثل هوا به یک محیط دیگر می‌روند تغییر می‌کند. منشور نور سفید به نورهای تشکیل دهنده خودش شکسته می شود زیرا امواج مختلف نور در زاویه های مختلف شکسته می شوند. همچنین سرعت رنگ‌ها در عبور از اجسام مختلف متفاوت است. یک مسئله دیگر این است که برخی اجسام مثل آینه نور را در مسیر مستقیم عبور می‌دهند و برخی نور را می شکنند و در چندین مسیر مختلف و متنوع پخش می کنند

آبی بودن آسمان در نتیجه همین پراکندگی نور و پخش شدن آن است که به اصطلاح پراکندگی ریلی نور معروف است. در واقع پراکندگی ریلی نور به طور مستقیم به طول موج نور بستگی دارد. هر چه طول موج کمتر باشد پراکندگی نور بیشتر است.

در فضای پایین مولکول‌های ریز و پراکنده اکسیژن و نیتروژن امواج کوتاه ‌تر نور مانند آبی و بنفش را پخش می‌کنند و نورهایی با طول موج بلندتر مانند قرمز و زرد. در واقع پراکندگی نور ۴۰۰ نانومترنور بنفش ۹.۴ مرتبه بالاتر از پراکندگی نور ۷۰۰ نانومتر نور قرمز است.

با وجود اینکه ذرات فضا و اتمسفر نور بنفش را بیشتر از نور آبی پراکنده وپخش می کند آسمان آبی به نظر می رسد به این دلیل که چشمان ما در برابر نور آبی بسیار حساس‌تر است و همچنین بیشتر نور بنفش فضاهای بالایی جو جذب می‌شود.

هنگام طلوع و غروب خورشید، نور خورشید باید تمام فضا عبور کند تا به چشم ما برسد حتی بیشتر نور بنفش و آبی پراکنده و پخش می شوند وتنها نور قرمز و زرد است که به چشم ما می رسند. بنابراین آسمان نه تنها آبی نیست بلکه بی رنگ بی رنگ است و تنها پراکندگی امواج نور باعث آبی رنگ دیده شدن آن می شود.




:: برچسب‌ها: چرا اسمان ابی اسا ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: